Notícies Nadons

Els contes a Nadons

L’infant des de abans del naixement, està obert a rebre un munt d’estímuls de l’exterior, entre ells la veu dels adults que l’envolten. Les seves paraules reben importància per l’afecte que les acompanya i no tant pel seu significat. 

A l’escola des de ben petits oferim recursos com els jocs de falda i les moixanes, que afavoreixen la creació de vincles amb els més menuts, així com l’atenció, la memòria, l’anticipació… De manera semblant, els contes també esdevenen una oportunitat de coneixement, de reflexió i de diàleg. Els contes obren una porta al món de la fantasia i a les seves emocions, ajudant a l’infant a entendre la seva pròpia realitat.

Al cicle de nadons, els contes afavoreixen la creació d’un vincle segur entre les educadores i l’infant, tan important durant els primers mesos de vida. Al igual que les moixanes o els jocs de falda, aquests moments representen un temps d’atenció privilegiat. De fet, això és el que els hi dóna especial valor, més que no pas el contingut de la dita, la cantarella o la història. L’embolcall que acompanya aquests moments i l’oportunitat que ofereix als infants de preveure el què passarà els hi permet anticipar-se, fet que també els hi provoca seguretat i els empodera. Són molts els infants que es deixen caure durant les últimes paraules de “l’arri, arri, tatanet”, demostrant també molta confiança en els seus referents.  

Moviment lliure

La descoberta d’un mateix és un dels grans reptes dels primers anys de vida. Els nadons neixen amb la creença que formen part del cos de la mare i és amb el pas del temps que van descobrint la seva individualitat. Aquest fet els convida també a fer esforços per desplaçar-se i assolir de manera autònoma els seus objectius. Des de l’escola, confiem en que l’infant és plenament capaç de donar resposta a les seves necessitats motrius a través del seu cos. Per aquest motiu, respectem sempre la seva posició natural, com a principi per adquirir les noves postures. Així, cada nadó desplega tot el seu potencial de la manera que troba més adient, d’acord amb les seves possibilitats.

Tal i com hem tractat de reflectir a les imatges, cada infant és únic i com a tal, explora les possibilitats del seu cos de manera molt diversa: rodolant sobre ells mateixos, conquerint l’altura, gatejant, reptant o desplaçant-se amb els braços.  

La tardor

Ja fa unes setmanes que la caiguda de les fulles i els mercats farcits de castanyes i carbasses ens anuncien l’arribada de la Tardor. Per aquest motiu, des del cicle de nadons hem cregut interessant apropar l’estació a l’aula a través dels diferents materials que podreu veure a les fotografies. En especial, volem agraïr la participació de les famílies en aquesta tasca. Les vostres carbasses i taronges, ofereixen als infants un material sensorial molt ric, al igual que les castanyes, les pinyes, les branquetes i les avellanes, que ens han ajudat a crear ampolles sonores molt tardonenques. Tanmateix, cal destacar que, tal i cada aula ha adaptat el material al moment evolutiu de cada grup.

Esperem que us agradi!