EL PROCÉS DE FAMILIARITZACIÓ A L’ESCOLA BRESSOL

Com cada inici de curs, el procés de familiarització és un moment clau pels infants i les seves famílies, ja sigui quan comencen assistir per primera vegada a l’escola bressol o quan tornen a reincorporar-se després de les vacances d’estiu. És per aquesta raó que a la nostra escola dediquem una mirada acurada a aquest procés.

Pensem en la importància de l’acompanyament de l’infant i la seva família durant els primers dies a l’escola, per tal que puguin sentir-se com a casa en un espai segur i confortable i començar a establir vincles afectius ferms.

Abans de l’inici del curs, concertem una entrevista individual amb les famílies i els seus fills i filles per tal que coneguin l’estança i els que seran els seus adults de referència, on les famílies podran parlar dels aspectes diferencials  del nen o la nena en quant a la son, l’alimentació i tot allò que vulguin compartir. Això permetrà al nen/a explorar l’espai per així començar a familiaritzar-se amb la que serà la seva aula i les seves educadores i facilitar fer un acompanyament més acurat al llarg del procés de familiarització.

Aquest període pot durar vàries setmanes, en les quals els infants s’han d’adaptar tant al nou entorn com als seus referents, facilitant d’una manera més suau la transició de la seva llar a l’escola bressol i així puguin viure aquest procés amb més tranquil·litat, seguretat i sentint que el seu temps a adaptar-se a l’escola és respectat.

L’Infant necessita temps per entendre i acceptar la nova situació, per acceptar que un altre adult en tingui cura en un espai diferent a l’habitual amb unes normes socials diferents de les de casa, on hi ha altres infants amb qui haurà de conviure i compartir l’atenció de l’adult i els materials.

El projecte educatiu del centre planteja un procés de familiarització progressiu (sempre que sigui possible) amb incorporacions adaptades a cada grup d’edat que permetin fer un acompanyament el més individual possible, respectant a cada infant i família i les seves circumstàncies en concret. D’’aquesta manera apropem a les famílies el nostre projecte, basat en la comunicació i el respecte per així poder establir una relació de confiança.

Durant el temps que dura aquest procés, s’anirà construint una relació emocional entre infants i els adults d’una manera gradual permetent que dia rere dia se sentin més segurs, sense posar terminis i tenint en compte que cada infant és diferent i pot expressar de manera diferent aquesta situació, com pot ser a través de la pèrdua de gana, d’alteracions de la son, del plor o de la tristesa i amb seguretat que les persones referents recullin aquests sentiments  per donar-los-hi resposta.

Ara que estem a mitjans de novembre  valorem que  cada grup comença a trobar l’estabilitat, sense perdre de vista les peculiaritats de cadascú  i respectant els ritmes de cada infant. Gràcies a aquesta manera de plantejar l’inici de curs podem acompanyar i cobrir les necessitats d’una manera més respectuosa.